خون‌خواهی امام حسین(ع) با مبارزه با ظلم و برپایی عدالت محقق می‌شود

حجت‌الاسلام آیت‌اللهی با تأکید بر اینکه شهادت امام حسین(ع) آغاز یک مسئولیت تاریخی برای پیروان آن حضرت است، گفت: شیعیان باید در مسیر خون‌خواهی سیدالشهدا(ع)، مبارزه با ظلم و زمینه‌سازی برای تحقق عدالت جهانی گام بردارند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از فارس، حجت‌الاسلام سیدعلی آیت‌اللهی در آیین عزاداری شب شام غریبان شهدای کربلا در حسینیه آیت‌الله آیت‌اللهی جهرم، با تأکید بر اینکه پس از شهادت امام حسین(ع)، مسئولیتی سنگین بر دوش پیروان آن حضرت قرار گرفته است، گفت: رسالت عاشورا تنها به سوگواری محدود نمی‌شود، شیعیان باید خود را در مسیر خون‌خواهی سیدالشهدا(ع) و مبارزه با ظلم در جامعه مسئول بدانند.

وی با اشاره به روایتی از امام باقر(ع) که توسط شیخ طوسی نقل شده است، اظهار داشت: یکی از یاران امام باقر(ع) از آن حضرت پرسید اگر در روز عاشورا امکان حضور در کنار مرقد امام حسین(ع) را نداشته باشد، چه عملی انجام دهد که شایسته عزاداری آن روز باشد. امام باقر(ع) در پاسخ پنج دستور مهم را بیان فرمودند که می‌تواند راهنمای شیعیان در بزرگداشت نهضت عاشورا باشد.

این استاد حوزه علمیه افزود: نخستین توصیه امام باقر(ع)، سلام دادن بر امام حسین(ع) و اعلام برائت و لعن نسبت به قاتلان آن حضرت بود؛ که در قالب زیارت عاشورا به شیعیان تعلیم داده شد. دومین سفارش، اقامه دو رکعت نماز زیارت بود و سومین عمل نیز گریه و اشک ریختن در مصیبت سیدالشهدا(ع) عنوان شد.

آیت‌اللهی ادامه داد: امام باقر(ع) همچنین بر برپایی مجالس مصیبت و اظهار اندوه نسبت به واقعه عاشورا تأکید کرده و به شیعیان سفارش فرمودند که مصیبت امام حسین(ع) را به یکدیگر تسلیت بگویند و این حزن و اندوه را در جامعه زنده نگه دارند.

وی خاطرنشان کرد: بنا بر این روایت، اگر مؤمنان این اعمال را انجام دهند، خداوند پاداشی عظیم برای آنان در نظر خواهد گرفت؛ پاداشی که امام باقر(ع) از آن به ثواب دو هزار حج، دو هزار عمره و دو هزار جهاد در رکاب پیامبر اکرم(ص)، امیرالمؤمنین(ع) و اهل‌بیت(ع) تعبیر کرده‌اند.

سخنران مراسم شام غریبان حسینیه آیت‌الله آیت‌اللهی جهرم با اشاره به فرهنگ تسلیت‌گویی در ایام عاشورا گفت: امام باقر(ع) به شیعیان آموختند که در این روز به یکدیگر بگویند: «اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین(ع)» و از خداوند بخواهند آنان را در زمره خون‌خواهان امام حسین(ع) همراه با حضرت ولی‌عصر(عج) قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه مسئله خون‌خواهی امام حسین(ع) یکی از مفاهیم بنیادین فرهنگ شیعه است، اظهار داشت: عاشورا با شهادت سیدالشهدا(ع) پایان نیافت، بلکه فصل تازه‌ای از مسئولیت برای پیروان آن حضرت آغاز شد. شیعه باید همواره نگاه خود را به آینده و تحقق آرمان‌های عاشورا معطوف کند و بداند که یک سوی این نهضت امام حسین(ع) و سوی دیگر آن حضرت مهدی(عج) قرار دارد.

آیت‌اللهی در ادامه به روایتی از ابوحمزه ثمالی اشاره کرد و گفت: ابوحمزه از امام باقر(ع) پرسید چرا قیام نهایی حق به دوران حضرت مهدی(عج) موکول شده است. امام در پاسخ فرمودند هنگامی که عصر عاشورا امام حسین(ع) به شهادت رسید، فرشتگان و ملائکه الهی از شدت اندوه ناله و زاری کردند و از خداوند خواستند نسبت به این ظلم بزرگ اقدامی صورت گیرد.

وی افزود: بر اساس این روایت، خداوند متعال به فرشتگان وعده داد که انتقام خون حسین(ع) را خواهد گرفت و سپس انوار اهل‌بیت(ع) را به آنان نشان داد. در میان آن انوار، وجود مبارک حضرت مهدی(عج) دیده می‌شد که ایستاده نماز می‌خواند که خداوند فرمود انتقام این خون پاک به دست او گرفته خواهد شد.

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: انتقام خون امام حسین(ع) تحقق کامل اهداف نهضت عاشورا و برقراری عدالت در سراسر جهان است. تا زمانی که ظلم از روی زمین برچیده نشود و عدالت فراگیر نشود، خون‌خواهی حقیقی سیدالشهدا(ع) محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه عزاداران حسینی مقابله با ظلم در حد توان خود است، گفت: هر شیعه‌ای باید در زندگی فردی و اجتماعی خود تلاش کند ظلمی به کسی روا ندارد و اجازه ندهد حقی از دیگران ضایع شود. مبارزه با ظلم، دفاع از مظلوم و تلاش برای احقاق حقوق مردم، از مهم‌ترین پیام‌های قیام عاشوراست.

آیت‌اللهی در پایان خاطرنشان کرد: فرهنگ عاشورا به انسان می‌آموزد که آزادگی، عدالت‌خواهی و حمایت از مظلوم را سرلوحه زندگی خود قرار دهد. شیعه حقیقی کسی است که در برابر ستم سکوت نکند و در هر جایگاهی که قرار دارد برای کاهش ظلم و گسترش عدالت گام بردارد؛ چرا که این همان رسالتی است که خون امام حسین(ع) بر عهده پیروان آن حضرت گذاشته است.

کد خبر 1890677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha