به گزارش خبرگزاری شبستان، یک منبع امنیتی ـ سیاسی منطقهای در گفتوگو با شبکه المیادین، اظهارات و مواضع اخیر مقامهای رژیم صهیونیستی را بازتابدهنده شرایط دشوار سیاسی و نظامی این رژیم دانست و گفت: ادامه سخنان و موضعگیریهای مقامهای اسرائیلی بیانگر ناکامیهای سیاسی و میدانی و همچنین وجود تنشهای گسترده در داخل این رژیم است.
این منبع افزود: «بنیامین نتانیاهو»، نخستوزیر رژیم صهیونیستی، چه بخواهد و چه نخواهد، ناگزیر به پذیرش آتشبس بر اساس مفاد یادداشت تفاهم خواهد بود.
وی با اشاره به تجربه طولانی در رصد تحولات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: هرگاه نتانیاهو مواضعی اغراقآمیز و تند اتخاذ میکند، معمولاً این امر نشانه آمادگی او برای ورود به مرحلهای جدید از تحولات سیاسی یا میدانی است.
این منبع همچنین تأکید کرد که مقاومت نقش اصلی را در تحمیل آتشبس ایفا کرده و تا زمان پایان اشغالگری و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از تمامی مناطق اشغالی، به مسیر خود ادامه خواهد داد.
وی در ادامه گفت: در چارچوب سازوکارهای پیشبینیشده برای نظارت بر اجرای آتشبس و عملیاتی شدن بند نخست یادداشت تفاهم میان ایران و ایالات متحده با هدف پایان دادن به جنگ، مقدمات جدول زمانبندی خروج نیروهای اسرائیلی آماده شده و هماکنون در مرحله بررسی و بازنگری قرار دارد.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که پیشتر گزارشهایی درباره توافق ایران و آمریکا در جریان مذاکرات برگزارشده در سوئیس منتشر شده بود. بر اساس این گزارشها، دو طرف بر سر ایجاد سازوکار ویژهای برای حل و فصل اختلافات به توافق رسیدهاند؛ سازوکاری که با مشارکت ایران، آمریکا، لبنان و همچنین میانجیگران قطری و پاکستانی، روند اجرای آتشبس را پیگیری خواهد کرد.
این تحولات همزمان با افزایش انتقادها در اسرائیل نسبت به سیاستهای دولت آمریکا و امضای یادداشت تفاهم میان واشنگتن و تهران رخ داده است. برخی مقامهای صهیونیستی نسبت به مفاد این توافق ابراز نگرانی کردهاند، در حالی که دولت آمریکا آن را راهکاری برای مهار تنشها و جلوگیری از گسترش درگیریهای نظامی در منطقه میداند.
نظر شما