خبرگزاری شبستان/یاسوج: شب عاشورای حسینی در کهگیلویه و بویراحمد، شبی متفاوت از همه شبها بود که در آن نوای «یا حسین(ع)» از گلدستههای مساجد، حسینیهها، تکایا و کوچههای شهرها و روستاهای استان طنینانداز شد و مردم دلداده اهل بیت(ع) با حضور گسترده در آیینهای عزاداری، ارادت خود را به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش به نمایش گذاشتند.
از ساعات ابتدایی شب، مساجد و حسینیههای استان مملو از جمعیتی بود که برای شرکت در مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) گرد هم آمده بودند و پیر و جوان، زن و مرد و کودک در کنار یکدیگر با برپایی مجالس روضهخوانی، سینهزنی و زنجیرزنی، یاد و خاطره حماسه بزرگ کربلا را زنده نگه داشتند.
مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) با ذکر مصائب عاشورا، اشک را بر دیدگان عزاداران جاری کردند و فضای معنوی خاصی بر سراسر استان حاکم شد، ضمن اینکه در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد نیز آیینهای عزاداری با همان اصالت و سبک سنتی سالهای گذشته برگزار شد.
بسیاری از روستاها با برپایی دستههای عزاداری محلی، اجرای نوحههای بومی و سنتی و حضور گسترده اهالی، جلوههایی ماندگار از عشق به امام حسین(ع) را به نمایش گذاشتند.
در این مناطق، مردم با حفظ رسوم دیرینه خود، شب عاشورا را به فرصتی برای تجدید پیمان با آرمانهای نهضت حسینی تبدیل کردند.
با پایان یافتن بخش نخست مراسم عزاداری در مساجد، حسینیهها و تکایا، از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه شب به بعد، موج گستردهای از مردم در شهرهای مختلف استان به خیابانها آمدند و در اجتماعات مردمی شرکت کردند.
اوج این حضور مردمی در شهر یاسوج و در خیابان جمهوری اسلامی رقم خورد و اقشار مختلف مردم از خانوادههای شهدا و ایثارگران گرفته تا جوانان، دانشجویان، هیئتهای مذهبی، بازاریان و دیگر گروههای مردمی در فضایی آکنده از شور حسینی گرد هم آمدند.
پرچمهای مزین به نام حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، نوای لبیک یا حسین(ع) و شعارهای حماسی، جلوهای خاص به این اجتماع بزرگ بخشیده بود.
حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع عزاداران نیز از دیگر بخشهای قابل توجه این مراسم بود.
وی در کنار مردم و مسئولان استانی در این اجتماع حضور یافت و از نزدیک شاهد شور و شعور حسینی مردم کهگیلویه و بویراحمد بود.
نظر شما