به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ مهدی بخشی، سهشنبه(۲ تیر) در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه یکی از بازوان قوی ارتقای یک استان را رسانههای آن دانست و با برشمردن اولویتهای دادستانی استان و توجه دادن رسانهها به مطالبهگری در راستای این اولویتها تصریح کرد: برگزاری جلسات زمانی ارزشمند است که برای مردم خروجی داشته باشد نه اینکه به ارائه آمار و انتشار عکس و فیلم محدود شود.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با اشاره به افزایش ۴۳ درصدی ورودی پروندهها به دادسرای مرکز استان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۳ این عدد را در استان دارای رشد ۶ درصدی خواند و تأکید کرد: رسانهها به جای انتشار آمار علت افزایش این پروندهها را مطالبه کنند تا مشخص شود علت آن چیست.
وی با اشاره به سرعت فزاینده دستگاه قضا در استفاده از فناوریهای نوین، اعلام کرد: در آینده از ظرفیت هوش مصنوعی برای ارائه پیشنویس آراء و تحلیل پروندهها استفاده خواهیم کرد.
دادستان کرمان در بخش اصلی سخنانش اولین اولویت دادستانی را امنیت دانست که باید آن را از همه مطالبه کرد و افزود: تنها حادثه امنیتی در سالهای اخیر در گلزار شهدای کرمان علیرغم اینکه فاجعهای بود و ما را داغدار کرد اما از آن در جهت ارتقای امنیت استفاده کردیم.
وی با افزودن اینکه پس از آن حادثه ما خلأها را استخراج کردیم و امنیت استان را ارتقا دادیم؛ تصریح کرد: در بحث امنیت تابع هیچ جناحی نیستیم و آرامش مردم برای ما مهم است.
بخشی در همین راستا اقدامات گسترده برای تأمین امنیت کویر را به عنوان یک موضوع مهم استانی نیز مورد توجه قرار داد و به مقابله با قاچاق سوخت، ساماندهی خودروهای شوتی و... هم اشاره کرد.
وی سپس با بیان اینکه استان کرمان در کریدور قاچاق مواد مخدر قرار گرفته و از این رو کمپ ماده ۱۶ اولویت پیدا میکند؛ به ساخت بزرگترین کمپ ماده ۱۶ کشور در استان به همت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اشاره کرد که در فاز نخست ۶ هزار تخت در آن تعبیه میشود.
بخشی معضل تردد بیرویه و حادثهساز اتباع بیگانه در استان و برخوردهای مکرر با این معضل را مورد توجه قرار داد و افزود: ضمن حفظ کرامت انسانها، این مسئله باید ساماندهی و از این ظرفیت برای تأمین نیروی کار استفاده شود زیرا نیروی کار با دستمزد پایین در کل دنیا دنبال میشود.
وی اولویت دوم دادستانی از جایگاه مدعیالعموم را مسائل مرتبط با آموزش و پرورش از جمله دریافتی معلمان مدارس غیرانتفاعی اعلام و بیان کرد: اولویت بعدی زیرساخت آب و برق و سپس مسئله محیطزیست است.
بخشی اظهار کرد: محیط زیست به جهت اهمیت آن اولویت قبل از معادن است و در خصوص معادن یکی از معضلات خامفروشی است.
وی سپس عدم بازگشت حقوق دولتی معادن به استان توضیح داد: علاوه بر رقم مالیاتی که استان کرمان پرداخت میکند؛ سال گذشته ۲۳ همت واریزی معادن استان به خزانه دولت بوده و در حالیکه ۱۵ درصد آن باید به استان برگردد اما پس از ۱۰ سال پیگیری مستمر استانداران، این عدد به یک درصد هم نرسیده است.
بخشی گفت: سال گذشته ۲ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان به استان برگردانده شد در حالیکه افرادی از همین استان وزیر و نماینده و در مسئولیتهای کشوری هستند اما این موضوع هنوز به جایی نرسیده در حالیکه آلودگیهایی که معادن در استان ایجاد میکند قابل توجه است.
نظر شما