نظارت عمومی، جامعه را از فروپاشی حفظ می‌کند

آیت الله عبادی با تأکید بر نقش تعیین‌کننده نظارت عمومی در صیانت از سلامت اجتماعی گفت: اگر در جامعه امر به معروف و نهی از منکر و مراقبت متقابل میان مردم و مسئولان جدی گرفته شود، بسیاری از آسیب‌های اخلاقی، اداری و اجتماعی کنترل می‌شود و جامعه از لغزش‌ها و در نهایت از فروپاشی مصون خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی امروز (۱ تیر) در جلسه درس اخلاق مدیران خراسان جنوبی به تبیین جایگاه علم و معرفت در نظام آفرینش و ضرورت پیوند آن با انسان‌شناسی و هدایت صحیح پرداخت.

وی در ادامه با استناد به حدیث «العلم فریضة علی کل مسلم» افزود: علم بر هر مسلمانی واجب است و انسان در مسیر تکامل خود نیازمند علم و معرفت است و از همین رو باید از جهل خود استغفار کنیم. علم در نگاه دینی صرفاً یک امر اختیاری و ساده نیست بلکه ضرورتی در نظام خلقت و حرکت موجودات از نقص به کمال و از مبدأ به مقصد است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با تشریح تفاوت انسان با سایر موجودات گفت: موجودات جمادی و نباتی بر اساس طبیعت و حیوانات بر اساس غریزه اداره می‌شوند، اما انسان موجودی است که باید همه چیز را بیاموزد و بدون یادگیری قادر به ادامه حیات و تکامل نیست.

امام جمعه بیرجند عنوان داشت: به همین دلیل است که زبان در جوامع مختلف شکل می‌گیرد و کودک بر اساس محیط خود فارسی، عربی یا ترکی می‌آموزد، نه اینکه ذاتاً با آن زبان متولد شده باشد.

وی ادامه داد: انسان باید از تمام ظرفیت‌های آسمان‌ها و زمین بهره‌مند شود، چرا که خداوند همه اینها را برای او مسخر کرده است. بر همین اساس، دانش بشر در طول زمان گسترش می‌یابد و رشته‌های مختلف علمی شکل می‌گیرد و هر روز نیازهای جدیدی در برابر انسان آشکار می‌شود.

آیت‌الله عبادی با اشاره به روایاتی درباره گستره علوم تا پیش از ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) اظهار داشت: علوم بشری در آینده گسترش بیشتری خواهد یافت و ابعاد ناشناخته‌ای از دانش برای انسان روشن خواهد شد و امروز نیز هر رشته علمی دارای استاد، دانشگاه و حوزه تخصصی خود است و همه در مسیر یادگیری و آموزش تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به دعای امام زمان(عج) در خصوص علم و معرفت گفت: علم زمانی ارزشمند است که با معرفت همراه باشد، چرا که اگر علم بدون معرفت باشد، می‌تواند به ابزار خطر و انحراف تبدیل شود. علم به‌تنهایی عنصر مستقلی نیست بلکه در کنار معرفت معنا پیدا می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی تصریح کرد: کاربرد علم در حوزه‌های اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و صنعتی زمانی درست خواهد بود که بر پایه شناخت صحیح از جهان، انسان و هدف آفرینش باشد. در غیر این صورت، علم می‌تواند در خدمت بدترین انحرافات قرار گیرد.

وی با بیان نمونه‌هایی از سوء استفاده از دانش در طول تاریخ اظهار داشت: اگر انسان خود را صرفاً یک موجود اقتصادی بداند و هدف را تنها جمع‌آوری ثروت قرار دهد، در عمل به موجودی خطرناک تبدیل می‌شود که هیچ حد و مرزی برای رفتار خود نمی‌شناسد.

آیت‌الله عبادی تأکید کرد: تاریخ نشان داده است که دانش بدون معرفت، می‌تواند به فجایعی همچون کربلا و جنایت‌های بزرگ علیه بشریت منجر شود؛ جایی که حتی کودکان نیز قربانی می‌شوند، در حالی که عاملان آن از دانش برخوردارند اما فاقد معرفت صحیح انسانی هستند.

وی افزود: معرفت حقیقی شامل شناخت خدا، جهان، انسان، مبدأ، معاد و کمال انسان است و همین معرفت است که انسان‌هایی همچون سلمان فارسی و ابوذر غفاری را در مکتب انبیا پرورش داده و به مقام‌های والا رسانده است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر گفت: این فریضه الهی ضامن سلامت جامعه است و جامعه‌ای که در آن نظارت عمومی وجود داشته باشد، از فساد و انحراف حفظ می‌شود.

امام جمعه بیرجند ادامه داد: جامعه اسلامی باید بهترین امت باشد، اما این امر زمانی تحقق می‌یابد که درون جامعه از فساد پاک باشد و نظارت اجتماعی و دینی در آن جاری باشد، همان‌گونه که در یک خانواده سالم، پدر و مادر نسبت به آینده فرزندان خود حساس هستند.

آیت‌الله عبادی با اشاره به نقش مدیران در حفظ سلامت اداری و اجتماعی اظهار داشت: مدیران باید زیرمجموعه‌های خود را سالم نگه دارند، زیرا بی‌توجهی به این امر می‌تواند به فساد، بی‌آبرویی و فروپاشی اخلاقی منجر شود.

وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی بر پایه مبارزه با ظلم، کفر و فساد شکل گرفته و در حقیقت بزرگ‌ترین مصداق امر به معروف و نهی از منکر در عرصه جهانی است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به هزینه‌های سنگین حفظ امنیت و استقلال کشور گفت: این دستاوردها با فداکاری شهدا، جانبازان و ایثارگران به دست آمده و حفظ آن نیازمند مراقبت و مسئولیت‌پذیری همه مسئولان و مردم است.

امام جمعه بیرجند در پایان تأکید کرد: فرصت خدمت در نظام اسلامی باید مغتنم شمرده شود و همه باید برای اعتلای حق، مقابله با باطل و ساختن جامعه‌ای پویا، مؤمن و مسئولیت‌پذیر تلاش کنند.

کد خبر 1890061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha