الگوآفرینی در پرتو خصلت‌های رفتاری معلمان

الگوآفرینی و تحقق فرآیند رشد و نبوغ نیروی انسانی جامعه در پرتو خصلت‌های رفتاری و گفتاری معلمان و اساتید شکل خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، نظام آموزشی تنها یک ماموریتی علم و مهارت آموزی ندارد بلکه الگوسازی رفتاری و منش اخلاقی هم جز غیرقابل انکار این نهاد بوده و این امر معطوف بر رفتار معلمان و کادر مدیریتی مدارس است.

آموزشگاه‌های نظری و فنی از مقطع ابتدایی تا دبیرستان و بعد از آن در دانشگاه ها همه در کنار علم آموزی نباید از جهت دهی تربیتی غفلت کنند که این موضوع در تعالی و ارتقای اجتماعی کشور نیاز بوده و غفلت از آن سرمایه انسانی را تحت تاثیر قرار می دهد.

الگوبخشی و فرآیند ساخت الگوهای رفتاری و منش اخلاقی متاثر از نوع عملکرد معلمان و اساتید بوده که می تواند جریان فکری ایجاد کند.

گذشت، صبر، مهربانی، علم آموزی، همدلی و روحیه کار و تلاش از مصادیق اخلاقی رفتاری بوده که باید در درون افراد جامعه تقویت شود و مدارس و دانشگاه ها در چنین جریانی نقش دارند.

الگوآفرینی در پرتو خصلت‌های رفتاری معلمان

تاثیر مترقی تربیت بر علم آموزی

علم بدون عمل و تقوا قادر به ترقی و هدایت اثربخش جامعه نخواهد بود چرا که دانشمندان این چنین نظام آموزشی توانمندی دانشی خود را به نفع جامعه بکار نگرفته و فقط تلاش خود را برای منافع شخصی بکار می گیرد.

تقوا و تعهد لازمه پیشرفت در کنار علم آموزی بوده از این رو باید بیش از همیشه به آن توجه شود که نقش مترقی تربیت بر آموزش را متصور می سازد.

امام جمعه نجف آباد با بیان اینکه تربیت و تعلم دو اصل مهم در نظام آموزشی هستند، تصری کرد: تربیت برتری نسبت به تعلم داشته و این مقوله در منش رفتاری روشن خواهد شد.

الگوآفرینی در پرتو خصلت‌های رفتاری معلمان

حجت الاسلام مصطفی حسناتی خاطرنشان کرد: در مدارس و دانشگاه ها باید الگوسازی مدنظر اساتید باشد که این مهم در رفتار عملی قابل تعمیم است.

وی ادامه داد: معلمان و اساتید با اصلاح رفتار فردی می توانند بر جامعه خود و دانش آموزان و دانشجویان تاثیر بگذارند.

اصلاح ساختاری نظام آموزشی

نماینده نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت نظام آموزشی ۱۲ ساله آموزش و پرورش گفت: این جریان ناکارآمد بوده و باید این سازمان تغییرات محتوایی پیدا کند.

ابوالفضل ابوترابی با بیان اینکه باید مباحث تربیتی و مهارتی در اولویت قرار گیرد، تصریح کرد: نظام آموزشی در تربیت نیروی انسانی نقش مهمی دارد از این جهت باید سرمایه گذاری هدفمند برای اصلاح فکری و مهارت های کاربردی صورت بگیرد.

وی یادآورشد: تمرکز بر الگوسازی تربیتی و هدایت فکری و اعتقادی در دوران ابتدایی و ارائه محتوای مهارتی در مقطع دبیرستان می تواند جریان ساز برای تربیت نیروی انسانی باشد که معلمان در این خصوص نقش محوری دارند.

ابوترابی از آماده سازی طرحی برای اصلاحات و تحول در نظام آموزشی مدارس خبرداد و گفت: این طرح در مجلس دوازدهم ارائه می شود.

الگوآفرینی در پرتو خصلت‌های رفتاری معلمان

معلمان و اساتید محور تحولات رفتاری

معلم و استاد تنها جایگاه انتقال علم ندارند بلکه این قشر به صورت مستقیم در اصلاح نظام فکری افراد جامعه نقش داشته می تواند در مسیر هدایت افراد تاثیر بگذارند.

یک معلم می تواند با عملکرد و رفتار خود مایه امید و هدایت افراد بشود و برعکس آن نیز وجود دارد از این رو این نقش پیغمبر گونه بسیار مهم است.

استاد روانشناسی دانشگاه فرهنگیان اصفهان به این موضوع مهم اشاره کرد و گفت: در نظام تعلیم و تربیت امکان جدایی بین نقش علم آموزی و هدایت فکری و تربیتی وجود ندارد.

محمدجواد عصاری ادامه داد: یک معلم در کلاس و یا خارج از مدرسه با رفتار و عملکرد خود در هدایت فکری و ایجاد شناخت و عمکردی نقش بسزایی دارند و آنان می تواند جریان خاصی را به وجود آورند.

وی نقش معلم در الگوآفرینی مهم خواند و تصریح کرد: بعضی از معلمان با گذشت و ایثارخود پیام رسان این چنین فرهنگ ها در جهان بوده اند.

آنچه نقش معلمان را متمایز از سایر شغل و حرفه ها می سازد، همین ماموریت الگوآفرینی و نظام تربیتی است که در جامعه کمتر به آن توجه و تمرکز شده و باید در استخدام و بکارگیری و دوره های ضمن خدمت به آن پرداخته شود.

کد خبر 1761278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha