به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ رحمان جلالی، شنبه(۶ تیر) در نشست خبری تشریح برنامههای مراسم وداع و تشییع پیکر مطهر رهبر شهید انقلاب اسلامی در استان؛ اعلام کرد: همزمان با آغاز برنامهها از ۱۳ تیرماه در تهران، برنامههای سراسر استان نیز آغاز و تا روز تشییع و تدفین در مشهد مقدس ادامه دارد.
دبیر ستاد بدرقه آقای شهید ایران در استان کرمان افزود: به منظور تأمین سلامت، امنیت و خدمترسانی در شأن بدرقهکنندگان از ساختارهای تجربه شده مانند ستاد سالگرد شهید سلیمانی و ایران مقاوم(تجمعات شبانه) بهره گرفته شده و کمیته پشتیبانی در این راستا فعال است.
وی با اشاره به تشکیل کمیتههای مختلف برای برگزاری مراسم و برنامههای سطح استان، پس از پشتیبانی، به کمیته اعزام اشاره و اظهار کرد: ستاد استان هیچگونه اعزام متمرکز و سازمانیافته مانند اربعین نخواهد داشت اما سیاست و تلاش ستاد راهبری بر تقویت ناوگان خطوط مختلف، افزایش ظرفیت و تسهیل حمل و نقل زائران و عزاداران است.
جلالی توضیح داد: در بخش ناوگان زمینی چند اقدام خوب صورت گرفته است از جمله ظرفیت ادارات، بخش خصوصی و معادن نیز اضافه شده لذا جای نگرانی در خصوص کمبود در این بخش نیست.
وی با اشاره به تدابیر اتخاذ شده برای ارتقا سطح ایمنی ناوگان و تسهیل تردد عزاداران؛ گفت: مراکز معاینه فنی خودرو حتی در ایام تعطیل نیز فعال است و پوشش مستمر خدمات در محورهای مواصلاتی انجام میشود.
جلالی همچنین از افزایش ظرفیت خطوط ریلی کرمان-تهران و کرمان-مشهد خبر داد و با اعلام اینکه برای تهران سه هزار نفر و برای مشهد دو هزار نفر ظرفیت جدید ایجاد شده است؛ اظهار کرد: نحوه تهیه بلیت و جزئیات بیشتر از طریق سخنگو در روزهای آتی اعلام میشود.

وی در خصوص ناوگان هوایی هم با اشاره به پیگیری برای افزایش پروازهای کرمان به مقصد تهران و مشهد؛ این نکته را هم متذکر شد: فرودگاه مهرآباد در روزهای ۱۲ و ۱۵ و فرودگاه شهید هاشمینژاد در روز ۱۸ تیر پذیرش مسافر ندارد.
دبیر ستاد بدرقه آقای شهید ایران در استان کرمان از تدارک مراسم و برنامههای کمیته مراسم خبر داد که به صورت کاملاً مردمی است و در شهر کرمان صبحها از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ در حسینیه ثارالله، عصرها ساعت ۱۷ در گلزار شهدا و شبها در تجمعات شبانه و با محتوای آئین بدرقه آقای شهید برگزار و جزئیات بیشتر روزانه توسط سخنگوی ستاد گزارش میشود.
وی ادامه داد: کمیته رسانه، فضاسازی و تبلیغات نیز به منظور جهتگیری واحد از عنوان «آقای شهید ایران» نشان رسمی بدرقه آقای شهید «مشت گره کرده» و شعار محوری مراسم «باید برخاست» که عصاره آخرین رهنمودهای حکیمانه ایشان است؛ استفاده میکند و علاوه بر این، مستندسازی از همه برنامههای کرمان، تهران و مشهد توسط تیمهای مخصوص خواهیم داشت و علاوه بر آن، از اقدامات مردمی رسانهای حمانت میشود.
جلالی فعالیت کمیته مواکب و اسکان را هم تشریح و بیان کرد: این کمیته در کرمان، تهران و مشهد مقدس زیرساختهای اسکان و پذیرایی را مهیا میکند و در کرمان میزبان زائیرن و عزاداران از کشورهای همسایه است که تعداد زیادی ثبتنامی داریم و به همین منظور جدای از موکب ماهان و انار، مواکبی به منظور پذیرایی و خدمترسانی خواهیم داشت و در تهران کار بزرگی توسط سپاه ثارالله و استانداری و شهرداری کرمان با شهرداری منطقه ۱۲ در حال انجام است تا خدمترسانی شایستهای انجام شود.
وی ادامه داد: در مشهد هم زیرساختهای ویژه در نظر گرفته شده اما جزئیات این ظرفیتها روزانه توسط سخنگوی ستاد استان اعلام میشود؛ اظهار کرد: همه خدمترسانی در مواکب و اسکان بر اساس نرمافزار «دیار مرد میدان» خواهد بود و چون مسئولیت مواکب به عهده ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان است؛ علاقهمندان میتوانند برای برپایی موکب به این ستاد مراجعه کنند.
دبیر ستاد بدرقه آقای شهید ایران در استان کرمان ادامه داد: کمیته محلات با محوریت مساجد نقش آفرینی خواهد کرد و یک کار قرارگاهی با همکاری ارکان مختلف در نظر گرفته شده تا ظرفیتهای بالقوه را بالفعل کنند.
وی از فعال شدن کمیته ایمنی و امنیت هم خبر داد و افزود: مجتمعهای خدمات رفاهی ویژه توسط فرمانداران فعال شده و هلال احمر و علوم پزشکی نیز به منظور تأمین سلامت افراد در آنخواهد شد.
جلالی بر تأمین سوخت خودروهای مردم تأکید و بیان کرد: سوخت مردم باید فراهم شود و تلاش داریم بسته خدماتی خوبی فراهم کنیم ضمن اینکه اتاق وضعیت با حضور بنده و سایر ارکان همه روزه در استانداری فعال خواهد بود.
وی با بیان اینکه تمام اقدامات در حوزه ایمنی و امنیت فعال شده است؛ ابراز امیدواری کرد: با همت همه ارکان امنیتی و انتظامی مراسمی شبیه مراسم تاسوعا و عاشورا در امنیت برگزار شود.
نظر شما