ارسال ۲۴۵ اعتبارنامه به مجلس

۲۴۵ اعتبارنامه به مجلس ارسال شده است و اعتبارنامه منتخبان مرحله دوم پس از تأیید انتخابات صادر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گفتگویی درخصوص اعتبارنامه های نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم گفت: براساس ماده ۱۰۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، وزیر کشور باید پس از فراهم‌شدن مقدمات افتتاح مجلس، از نمایندگان منتخب دعوت کند تا در تهران حضور پیدا کنند. منتخب نیز موظف هستند ظرف ۵ روز از تاریخ دعوت وزیر کشور، خود را به معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی معرفی کنند.

وی بابیان اینکه اعتبارنامه ۲۴۵ منتخب مرحله اول انتخابات مجلس دوازدهم را ارسال کرده ایم، افزود: منتخبان مرحله اول که اعتبارنامه آنها توسط هیأت‌های اجرایی، نظارت، فرماندار و ... امضا شده است، می‌توانند با مراجعه به معاونت قوانین، اعتبارنامه‌های خود را تحویل بگیرند.

اسلامی تصریح کرد: طی مکاتبه‌ای که با مجموعه منتخبان داشته ایم، اعتبارنامه‌ها تا روز افتتاحیه یعنی ۷ خرداد ماه در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و می‌توانند در افتتاحیه مجلس دوازدهم شرکت کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره اعتبارنامه‌های منتخبان مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم گفت: ما در وزارت کشور منتظر تأیید صحت انتخابات در حوزه‌های ۲۲ گانه‌ای هستیم. به محض آنکه شورای نگهبان انتخابات را تأیید کند، ما هم اعتبارنامه‌ها را در اختیار منتخبان قرار خواهیم داد.

اعتبارنامه مجلس چیست؟

بنابر آیین نامه داخلی مجلس، هر نامزد پیروز در انتخابات، یک اعتبارنامه نمایندگی دارد که باید از سوی همه نمایندگان پذیرفته شود. این اعتبار نامه مجموعه مدارکی است که در ارتباط با سوابق کاری و نحوه انتخاب هر نماینده در پرونده وی قرار می گیرد و بعد از شروع به کار مجلس و تعیین شعب مجلس، اعتبارنامه های نمایندگان در شعب مورد بررسی و نهایتا مورد تایید یا رد شعبه های بررسی کننده قرار می گیرد. پس از برگزاری مراسم تحلیف، از سوی هیئت رئیسه سنی شعب پانزده گانه برای بررسی اعتبارنامه منتخبان در همان جلسه نخست تشکیل و همه منتخبان به قید قرعه در میان شعب تقسیم می شوند.

براساس آیین نامه داخلی مجلس هیأت رئیسه موظف است فهرست اعتبارنامه‌ های ارجاعی به شعب را تکثیر و در اختیار نمایندگان قرار دهد. چنانچه نماینده‌ای به هر یک از اعتبارنامه ‌ها معترض باشد، حداکثر ظرف سه روز از تاریخ انتشار فهرست فوق‌ الذکر اعتراض خود را کتباً به شعبه مربوطه تقدیم می‌ دارد. شعبه موظف است حداقل بیست و چهار ساعت قبل از بررسی هر اعتبارنامه از معترضان جهت توضیح اعتراض خود دعوت به عمل آورد. گزارش هریک از شعب درباره تأیید یا رد اعتبارنامه ‌ها بدون ذکر دلیل در مجلس قرائت می ‌شود. در صورتی که گزارش شعبه مبنی‌ بر رد اعتبارنامه باشد و یا این که معترضان بر اعتراض خود باقی باشند، اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق ارجاع خواهد شد.  درغیر این صورت اعتبارنامه مصوب تلقی گردیده و رئیس مجلس تصویب آن را اعلام می‌ نماید.
بررسی اعتبارنامه ها  در جلسه غیرعلنی مجلس
 چنانچه اعتبارنامه نماینده ‌ای از طرف شعبه یا نماینده ‌ای مورد اعتراض قرار گرفته و به کمیسیون تحقیق احاله شده باشد نظر کمیسیون مذکور در مجلس قرائت می‌ شود. اگر گزارش کمیسیون تحقیق مبنی بر رد اعتبارنامه باشد سخنگوی کمیسیون ادله رد اعتبارنامه را توضیح می‌ دهد. در صورتی که گزارش مبنی بر تأیید صحت اعتبارنامه باشد و یا در موعد مقرر گزارش ندهد، ابتدا سخنگوی شعبه معترض، ادله رد اعتبارنامه را توضیح می‌ دهد و نماینده معترض حداکثر به مدت نیم ساعت در رد اعتبارنامه صحبت می‌ کند و در صورتی که معترضان متعدد باشند حداکثر تا ۳ نفر با توافق بقیه و در صورت عدم توافق به قید قرعه انتخاب می‌ شوند و هر یک حداکثر به مدت نیم ساعت در رد اعتبارنامه صحبت می‌ کنند.

نماینده‌ ای که اعتبارنامه‌ اش مورد اعتراض قرار گرفته به مدت دو برابر وقت مخالفان می‌ تواند صحبت کند و می ‌تواند قسمتی از وقت خود را حداکثر به ۲  نفر از نمایندگان واگذار نماید. پس از دفاع نماینده صاحب اعتبارنامه، مجلس وارد رأی‌ گیری می‌ شود. اخذ رأی نسبت به اعتبارنامه مورد اعتراض مخفی و با ورقه مخصوص خواهد بود.
پس از تایید اعتبارنامه نماینده منتخب، عملا نماینده مجلس شورای اسلامی به شمار می رود و دوره نمایندگی خود را به مدت ۴ سال آغاز می کند. همچنین برپایه طرح نظارت بر نمایندگان در صورت تخلف آنها در دوره نمایندگی حداکثر برخورد با نمایندگان خاطی در مجلس، لغو اعتبارنامه وی خواهد بود.

یادآور می شود، مرحله اول دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار و ۲۴۵ نفر راهی خانه ملت شدند که از این تعداد ۱۴ نفر از حوزه انتخابیه تهران به مجلس راه یافتند.

رقابت ۹۰ نامزد در دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز برای انتخاب ۴۵ نماینده جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - در ۱۵ استان و در ۲۲ حوزه انتخابیه شامل تبریز، شبستان، میانه، پارس‌آباد، سمیرم، لنجان، کرج، تهران، ورامین، بیرجند، مشهد، آبادان، رامهرمز، خدابنده، زنجان، شیراز، مرودشت، خرم‌آباد، قائمشهر، ملایر، کرمانشاه و گنبدکاووس برگزار شد.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، حدود ۱۱ هزار ۵۰۰ شعبه برای مرحله دوم در سراسر کشور در نظر گرفته شده بود و انتخابات در دور دوم در ۸ حوزه انتخابیه تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر به صورت تمام الکترونیکی برگزار شد.

براساس این گزارش، اختتامیه مجلس یازدهم روز چهارشنبه دوم خرداد ماه برگزار می شود و آیین افتتاحیه مجلس دوازدهم نیز روز دوشنبه ۷خرداد ماه با حضور منتخبان مردم برگزار خواهد شد.

کد خبر 1763608

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha